onsdag 11. august 2010

Tomta vi skal bygge på, ENGER

ENGER skal den nye plassen hete..
I 1968 kjøpte vi naboeiendommen Enger som tilleggsjord.
Bruket Enger var opprinnelig en gammel husmannsplass under Dystvold. Plassen er avmerket på kartet fra 1820.
Enger ble fradelt så tidlig som på høsttinget  8.8 i 1862. Det var samme familie som bodde her fra 1862 og fram til vi kjøpte det. Husene på Enger lå i høyre kant av bildet og det var jeg som rev disse omkring 1980.
Jeg synes det er fint å ta vare på navnet.
I 1978 ble to tomter på eiendommen regulert til byggefeltet Greftenga. Vi beholder begge disse tomtene og bygger på den ene.
Vi søkte om og fikk tillatelse til å få utvide denne tomta med 1 mål dyrket mark og det er her vi skal bygge. Tomta ligger helt på toppen av bildet. Huset får en god beliggenhet.
Opprinnelig var planen å få utkjøring over byggefeltet på Greftenenga.  Vi ble anbefalt å søke om utkjøring til Ingelsrudvegen og søkte om tillatelse. Da denne utkjøringa er svært oversiktlig, fikk vi tillatelse til det.

Jeg har selv planert området,  gravd ut byggegrop og kjørt på endel matjord der det ikke skal bygges. Har også sådd i endel grasfrø og været har vært ideelt, slik at disse plassene forlengst er grønne.

Telenor og Eidsiva energi har  vært og merket opp hvor deres ledninger går i bakken.

Hamar Kommune behandling.
Alle de jeg har hatt med å gjøre i kommunen har hatt en positiv og resultatorientert innstilling til de sakene jeg har tatt opp.
De jeg har hatt mer og mindre  kontakt med i kommunen er:
Geir Haugland
Gustav Hammer
Torger Vea
Per Johansen
Willy Sørby
Bjørn Johansen
Jan Ola Pedersen, oppmåling
Kjell Ovren, landbruk
Stein Enger, landbrujk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar